Å bytte styrebolt på et Bravo drev kan være en forholdsvis stor jobb. Mesteparten av arbeidet ligger i å komme til bolten, som ligger øverst, bak drevplaten. Alternativet er å betale en liten formue for å få et verksted til å gjøre jobben. I noen tilfeller kan verksted selvfølgelig være fornuftig. Symptomet på rustet styrebolt er at det så smått begynner å lekke inn rundt styrebolten. Gjerne når en kjører. Det som skjer er at rustet river opp gummipakningen som ligger rundt bolten, og vann kommer inn.

 

 

Bytt til syrefast styrebolt!

Hva trengs for å gjøre jobben?

SS MerCruiser Gimbal Steering Shaft Pin Seal Bushing Nut KIT 98230A1 / 866718A01 Link
OEM Mercruiser Alpha Bravo Transom Gasket seal & Adhesive KIT 92-86166Q1 / 43713 Link
OEM Mercruiser Bravo 1 2 3 Gimbal Transom Assy Reseal Bellows Bellow Service KIT Link
MerCruiser Bravo Alpha Gimbal transom hinge pin pivot tool 12 pt #91-78310 Link
Marine Mercruiser Tappered Tool 91-43579 Sierra 18-9844 Link
   Bellows sleeve tool for Mercruiser stern drive bellows 91-818162 Link
MerCruiser Alpha Bravo Exhaust Y-Pipe to Gimbal Seal Gasket O-ring # 41802 Link
For eksosrøret på innsiden: 12-point socket, 7/16"  
Alpha, Bravo, Gimbal Bearing Installer, Puller Link
Alpha, Bravo, Engine Alignment Tool for Mercruiser Link

For å ta av drevplaten må du nok ofte ta ut motoren for å komme til å jobbe på innsiden. I mitt tilfelle hadde jeg mulighet til å flytte motoren ca 25cm lenger fram. I tillegg hadde jeg grei plass på hver side av motoren til å kunne jobbe. Dette var en QSD4,2 rekke sekser. Jeg vil tro det er trangere bak en V8 motor med 2 eksosutløp. Du slipper uansett ikke unna å flytte motoren, da motorens bakre fester henger på drevplaten, samt at skruene rundt eksosutløpet blir umulige å nå med motoren på plass. Problemer jeg støtte på underveis var at drevplaten var limt med sikaflex mot skroget, samt at drevplatens nedre del var bygd ut fra skroget med en cm.(sansynligvis for å få ned fronten på motoren). Drevplaten satt fast som F...., men jeg fikk den omsider løs ved å bruke multisag inn fra sidene FORSIKTIG. Kubein ble også brukt. Selv om jeg var forsiktig fikk jeg skrapt av lakk på baksiden av drevplaten samt en del spor i glassfiberen. Glassfiberen ble bygd opp igjen og planslipt med en halvmeter lang 2x3 tommers "trepinne" som jeg stiftet fast sandpapir på.

Jeg endte også opp med en titanmutter uten gjenger på et av de bakre motorfestene. Tror den var gone fra før. Men bruk momentnøkkel og riktig moment på alle bolter!!! Sjekk servicemanual.

Det ble noen dagers arbeid å gjøre denne jobben. Litt banning underveis, men resultatet ble bra. Ikke en dråpe lekker inn, og jeg fikk fjernet litt slakk fra styringen.

OBS! Det finnes billigere kopier av styrebolten, som er ørlite mindre i firkanten, der styrestaget henger på. Det gjør at du ikke får strammet staget skikkelig, og det oppstår slakk i styringen.

Her er de videoene jeg brukte for å finne ut hvordan ting skulle gjøres. Snurr film!
Takk til FriscoBoater for god dokumentering.

1
{youtube}NGqnIlpxmJs{/youtube}
2
{youtube}8Zzqi8oQ7Kc{/youtube}
3
{youtube}NYFXJhOE8Y0{/youtube}
4
{youtube}S0pQGsgbh40{/youtube}
5
{youtube}YsauVNpc9Ro{/youtube}
 

This was the hard way and maybe the best way.


http://www.mercstuff.com/

Her er også en enklere og dirty måte å skifte styrebolt på:

{youtube}q-R-cMkWYok{/youtube}